Dag 26 - cultuur snuiven

10 juli 2019 - Bilbao, Spanje

Een prima na het gehad met echt meer dan 8 uur slaap en dat is echt uniek voor mij. Dat betekende echt niet dat ik niet slaperig wakker werd, maar ik was zeer verrast van het aantal uren slaap. Na mezelf een beetje opgefrist te hebben ben ik wezen ontbijten in het hotel en daarna heb ik online even een kaartje besteld bij het Guggenheim, zodat ik direct door zou kunnen lopen. Eenmaal gereed, op weg naar de funicular en m’n route vervolgd naar het Guggenheim. Een half uur eerder dan gepland aan het bezoek begonnen. Moderne kunst. Daar heb ik dus eigenlijk niets mee, maar ik wil het toch ervaren en erin opgaan, dus zo’n telefoon genomen die me alles kon vertellen en aan de bak. De moderne kunst gaat meer over de hedendaagse ontwikkelingen, problemen en gedachtes. Dit wordt anders geëtaleerd dan mij gewoon is. Een kunstwerk over tijd, ruimte en quantumgenezing zag er bijvoorbeeld uit als verschillende doeken met dezelfde kleur, maar met verschillende vormen en in ieder doek een scheur, alsof iemand er gewoon een mes door heeft gehaald. Tja, ondanks het afluisteren van de telefoon begreep ik hem niet. Een ander kunstwerk ging over de strijd tegen Aids, het ging over vrouwenrechten, mensenrechten en oorlogen, maar het enige wat ik nog wel interessant vond waren de enorme stalen platen die in verschillende vormen en figuren werden verbonden met elkaar. Naja, je moest soms rondjes lopen binnen deze vervormde stalen platen tot een middelpunt en dan leek het net alsof je een oneindige steeg aan het belopen was waar de muren soms naar je toe kwamen en van je af leken te gaan. Uiteindelijk kwam je dan in een open ruimte welke ook een specifieke vorm had en wat licht was. Het ging erom dat je in dit kunstwerk dat je zelf je gevoel moest laten gaan en zelf moest bepalen wat voor kunst jij in deze tijd en ruimte heb ervaren tijdens het loopje. Ik geef nu een voorbeeld dat je rondjes liep, maar zo waren er dus meer vormen waarin je dus zelf de kunst kan creëren van je eigen gevoel en gedachtes tijdens het lopen. Best interessant hoe zich dat in je hoofd afspeelt. Dit is maar een voorbeeld van de moderne kunst en dit vond ik nog interessant. Maar van heel veel dingen was de boodschap duidelijk, maar snapte ik gewoon niet waarom dit nou zou kunstig was. Ach jah, ik ben dan ook wel iemand die niet echt minst minded is, dus wellicht zal het mooier zijn als je het begrijpt.. Eenmaal het museum na 2 uur verlaten te hebben ben ik in een parkje met heerlijk zonnig weer wat wezen eten en drinken en even gaan chillen na dat geslenter door dat museum. Eenmaal klaar en even lekker gebabbeld te hebben met Lon ben ik toch maar eerst naar het hotel gegaan voor een siësta en de Tour. Het was een etappe om heerlijk bij in slaap te vallen en bij de laatste twee klimmetjes werd ik wakker. Uiteindelijk de Hulk zien winnen en sterk zien winnen en toen ben ik maar weer via de funicular richting het centrum gegaan. Ik wilde namelijk het oude stadsgedeelte nog even zien. Dat was leuk om te zien. Mooie straatjes met sfeervolle huisjes met Baskische elementen erin en leuke pleintjes waar veel sfeer en pintxosbarretjes waren. Dus ik ben weer lekker pintxos wezen eten en dat heb ik afgesloten met een ijsje op de trappen. Enigszins gaf dit de sfeer van de Spaanse trappen van Rome, maar dan kleiner en minder toeristisch. Wel gezellig. Dat oude stadsdeel was echt leuk om doorheen te lopen, maar morgen wordt het stranddag. 25-30 Graden zonder een wolkje aan de lucht. Heerlijk! Kijk er nu al naar uit en dan daar die Vogezenrit kijken. Helemaal top!👌🏻

Ik ga snel slapen, welterusten!