Dag 23 - Rio de Janeiro van Europa, Donostia

7 juli 2019 - San Sebastián, Spanje

Vanmorgen alles tranquillo. Rustig aan met uit bed gaan en dan even lekker rustig douchen en dan boodschappen doen voor vandaag en morgen. Het is bijna allemaal gelukt, maar in het stadje waarin ik verblijf, zijn alle supermarkten gesloten. Dat was zuur. Ach jah, improviseren, dus morgenochtend maar eten halen voor onderweg. Gelukkig was de bakker wel open en kon ik twee croissant halen en een brood, wat ik eventueel ook voor morgenochtend kon gebruiken. In de morgen ook even kennis gemaakt met m’n roomie, welke Nederlandse is, en toen naar San Sebastián wezen lopen. Maar eerst nog even Lon heel veel succes wensen met haar wedstrijd vandaag💪 Ik had me vanmorgen lekker ingesmeerd, want ik wilde vandaag nog even het strand op en even van de zon genieten. Dus ook m’n zwembroek maar aangedaan en toen naar buiten. Het was echter niet zulk best weer. Het motregende en het zag er eigenlijk niet naar uit dat het beter zou worden. Maar goed, ik ben een optimistisch persoon, dus ik had er vanmorgen volle vertrouwen in dat het nog wel zou opknappen in de loop van de dag. Voordat ik wegging had ik ook nog even op Google gekeken wat je kon doen in Donostia (San Sebastián). Na wat tips ging ik met volle moed op stap. Eenmaal aangekomen ben ik langs het water doorgestapt naar de top van de Monte Urgull, wat vroeger gebruikt werd als verdedigingslinie in oorlogen en op de top is het 30 meter hoge Christusbeeld te bezichtigen. Hierdoor wordt Donostia ook wel het ‘Rio de Janeiro van het westen’ genoemd. Het uitzicht hier over de hele stad is prachtig. Daarnaast kun je ook nog allerlei Pyreneeën toppen zien, wat ook wel grappig zou kunnen zijn om te zien. Alleen was het bewolkt, dus er was niet één top te zien. Bovenop was ook een museumpje waar kort wat over de historie van Donostia werd verteld, waardoor ik nu weet dat de kustplaats en inmiddels de trekpleister voor toeristen zijn bekendheid te danken heeft aan koningin Maria Christina. Zij maakte er haar thuisplaats van en zorgde ervoor dat veel rijke mensen neerstreken. Hierdoor werd de plaats bekend en is het toerisme begonnen. Deze toerist was inmiddels uitgekeken en vertrok in dalende lijn richting het oude centrum van de stad. Daar is het dus reuzegezellig en kun je in allerlei leuke tentjes pintxos eten. Nu het fenomeen me bekend is voelde ik me er een stuk chiller bij om gewoon een bord te pakken drie hapjes erop te leggen, af te rekenen, het op te eten en door te gaan naar de volgende. In het tweede tentje had ik mezelf een beetje verkeken op een pintxo. Onder de brie lag vis i.p.v. vleeswaren, wat ik dacht te zien. Na een hap is het ook niet heel netjes om het in een overvolle toko uit te spugen, dus heb ik het maar opgegeten. Daarna nog een hapje en daarna alleen de brie opgegeten. Het mooie is, je kan gewoon door naar de volgende tent en dus deed ik dat en daar stond ook nog eens wielrennen op. Na half 4 werd het wat rustiger en had ik een heel tafeltje voor mij alleen en kon ik met een biertje erbij lekker de TTT kijken. En het was weer genieten. Dat Jumbo heeft toch wel lekker naar die Tour toe gepiekt zeg! Na de Tour even afrekenen en richting het strand gaan lopen, omdat ik eigenlijk toch nog een duik wilde maken. Alleen het weer is gewoon grauw te noemen, bewolkt en het is wat frisjes. Even met Lon gebeld en ze had een lekker wedstrijdje achter de rug, dus klasse! En toch maar volhardend het strand op. Maar goed, het bleef bewolkt en af en toe waren er wat spettertjes. Laten we zeggen dat ik iig lekker ben afgekoeld van de afgelopen dagen. Eenmaal zeven uur ben ik weer vertrokken en op weg naar avondeten gegaan. Deze weg heeft me richting het oude centrum van Donostia geleid en daar kwam ik na pintxos bij de Plaza Constitutia weer terecht bij het eerste tentje waar ik vandaag begon. En zo was de cirkel weer rond. Na het eten door het bruisende stadsgedeelte van Donostia heen nog even een ijsje gehaald, waar je overigens niet kon pinnen (waar zie je dat nog?), en dat was echt wel een heerlijk schepijsje zeg! Toen de wandeling al bellend voortgezet. Eenmaal aangekomen ben ik wezen douchen en de avondetappe gaan kijken, echt smullen weer, alleen kwam ik dit keer niet op de rebus🤔

Morgen de etappe naar Guernica. Dat gaat een zware worden, en de weersvoorspellingen geven regen aan voor de geheeld dag en ik moet toch weer rond de 100km op de fiets zitten. De laatste zware dag en dan nog een klein ritje. Nog even dan!