Dag 22 - Adieu La France et Viva l’Espagna! Hup Holland

7 juli 2019 - San Sebastián, Spanje

Vanmorgen 08.00u aan het ontbijt, waar Mikel een bakje fruit, een bakje pap en nog wat geroosterd brood had klaargemaakt voor me. Eindelijk een goed ontbijt zou je kunnen zeggen. En tijdens het ontbijt heeft Mikel even uitgelegd hoe ik bij de Jaizkebel terecht kom en hoe ik het beste van San Sebastián naar Guernica kan  rijden en dat is via de kust dus. Terwijl ik al even gekeken had en zowel navi en googlemaps me door het binnenland stuurde. Maar goed na ontbeten te hebben ging ik nog even water halen voor onderweg en ging ik me weer installeren om op pad te gaan. Tijdens deze installatie nog even leuk met Mikel gepraat over de Tour de France en over dat hij 10 jaar mee heeft geholpen met het bepalen van het parkoers van de Ronde van Baskenland en dat hij in New York Engels heeft gestudeerd en dat het in de tijd van Franco echt geen pretje was. Het was even leuk om Mikel zo gesproken te hebben. Eenmaal klaar kon ik eraan gaan beginnen. Navi zou ik uitlaten tot aan de top, dus bet was even zoeken en ondanks de goede uitleg natuurlijk wel weer een keertje verkeerd gereden. Hoort er nu eenmaal bij. Eenmaal bij de klim, ben ik er redelijk snel opgeknald volgens mij. Alleen dacht ik steeds dat ik er al was. Iedere keer een bocht om en denken, nu zal ik er toch wel zijn? Nu dan? Dan nu toch echt zeker!? Uiteindelijk de top bereikt waren twee locale ook net op de top en die konden mooi een fotootje maken voor me en toen ben ik lekker gaan dalen. Toen kwam ik erachter dat de andere kant voor m’n gevoel echt wel iets pittiger was. Eenmaal beneden werd ik door kasseien straatjes geleid door navi naar een pondje. Ik kon direct op het bootje plaatsnemen en we gingen direct door. Uit het bootje en toen nog ff een paar km door en daar was ik dan. Alleen voor het inchecken was ik veel te vroeg. Toch maar gewoon naar het appartement gegaan en via een lift waarin ik m’n fiets en mezelf moest dubbelvouwen om erin te komen bij het appartement kunnen komen. En soms moet je ook geluk hebben, want de schoonmaker was bezig. Dus ik kon m’n spullen droppen, omkleden, helaas niet douchen, maar wel effe snel  spoelen. Toen kleren aangedaan, naar buiten gegaan, nog even wat gegeten en toen 45min wandelen naar San Sebastián. Eenmaal daar was het wek weer echt chill. Strandje, mooi uitzicht en een lekker temperatuurtje. Op het strand was er ook een strandvoetbaltoernooi gaande en dat gaat er best pittig aan toe. Lekker tackelen en worstelen in het zand. Na dit te hebben mogen aanschouwen ben ik verder gegaan, want jahoor, het is weer begonnen, de Tour moest wel gekeken worden natuurlijk! Dus op zoek naar een café waar ik lekker kon gaan kijken. Uiteindelijk na een paar rondjes 1 gevonden waar ik lekker rustig kon zitten en kijken. En daar onder het genot van een biertje, iberico ham en brood met olijfolie en zout heel relaxed kunnen kijken. De ober vroeg nog of tennis op kon, maar ‘no way’ dat de Tour afgezet ging worden. M’n ogen vielen af en toe wel dicht, maar dat hoeft die ober natuurlijk niet te weten. En wat een finale hebben we voorgeschoteld gekregen zeg! Echt balen van Groenewegen, maar Mikey Teunissen legt ze er gewoon effe allemaal op zeg! Bij Mikel lopen opscheppen over Groenewegen, maar Teunissen die flikt het hem gewoon. Hierna maar door de stad gaan slenteren, want ik had niet echt een goed idee wat ik nu ging doen. Om half 7 maar ergens aangeschoven om ‘pintxos’ te gaan eten, op advies van Lon. Dus ik naar binnen en zeggen dat ik graag wil eten en zij gaven aan dat de keuken pas 19.00u open ging. Maar ik wilde pintxos zei ik toen maar. Ja dat kon wel. En daar bleef het bij. Ja, wat nu? Dus ik gaan zitten en wacht en wachten. Naar andere mensen kijken hoe zij dat doen, maar de anderen aten niet. Toen toch maar even op Google gezocht hoe je pintxos eet. Niet wachten dus, maar gewoon pakken en de stokjes neerleggen. Ik had net 1 pintxos op en toen was het 19.00u, want ik kreeg meteen de menukaart voorgeschoteld. Dus ik wacht even met bestellen, maar op een gegeven moment een starter en een sandwich gekozen. In het idee van eerst een voorgerecht en daarna het hoofdgerecht. Maar ik kreeg ze allebei tegelijk. Ok, dat kan ook. Na gegeten te hebben heb ik even met Lon gebeld en die had me dus inderdaad verteld hoe dat werkte met pintxos, maar dat was ik alweer vergeten dus. De terugweg weer 45min gewandeld en weer het appartement in. Eindelijk even lekker gedouched, avondetappe gekeken en nu slapen. Prognose Tour voor morgen is dat Education First de TTT gaat winnen. Welterusten